Varför minimalism & hur/vart ska jag börja

 
 
                   
 
 

Varför välja en minimalistisk livsstil..

Minimalismen handlar inte, som många tror, att inte äga något eller bara ha 15år gamla kläder.
Det jag insett är att jag har/hade massor med saker, inredning tidningar som absolut inte hade något värde för mig. De gav mig ingenting utan bara stod där och tog upp utrymme.

Varje dag matas vi med reklam, annonser och påtryckningar om att skaffa mer, köpa fler för att bli lika lyckliga som grannen, eller lite lyckligare än dagen innan.
Hu ofta har du varit lycklig av att köpa den där saken? Upprymd, ja, men. Hur länge varar det?

Jag säger absolut inte att vi bör göra oss av med alla våra saker och flytta tillbaka till stenåldern, det jag säger är att vi kanske borde börja tänka på vad i hemmet vi faktiskt behöver och vad som faktiskt har ett värde för oss.

Det finns några bra effekter av att skala ner ”Downsiza”.

 

 

 

1. Du får ett hem som är friare och där du faktiskt kan glädjas av varje sak du har.
2. Genom att fundera över vad du köper och om du behöver det, kommer du också sluta leva i jakten på nästa pryl.
3. Genom att inte köpa en massa nya saker bara för att, kommer du att bidraga till ett mindre avtryck på våran värld och framtid.
4. När du inte längre har huvudet o kroppen full av, jag måste ha det där, eller, jag måste hinna läsa de där böckerna, så kommer du också ha mera tid för det som är viktigt för dig. Kanske är det familjen, trädgården eller dig själv. Med andra ord, du kan andas och fokusera i ditt egna hem.
5. Du får mer pengar över till att göra roliga saker och till att skaffa dig det som är värdefullt.


Detta är bara några av fördelarna av ett minimalistiskt tänkande. Givetvis kommer inte detta som ett brev på posten utan det handlar framför allt om en mental förändring och en rannsakan av sig själv, som kan vara nog så smärtsam, men lugn, det går.
Om du tar ett rum i taget och testar dig fram, så ser du snart vad du behöver eller inte behöver.

Som jag skrev i mitt första inlägg, så började jag med min garderob. Nu gjorde jag det lite väl drastiskt och lämnade iväg allt jag inte ville ha. Men jag har en utmaning till dig.

 

1. Ta fram allt du har i din garderob.
2. Gå igenom och titta på vad du faktiskt använder och inte (var hård) titta på dem och fråga dig när du senast använde det och om det finns dubblett?
3. Av det du använder väljer du ut tex15-20 plagg. (Totalt)
4. Resten stoppar du ned i en låda och ställer undan.
Dessa 15-20 plagg ska du använda i 30 dagar. På detta sätt kommer du att se, hur mycket kläder du faktiskt har och hur mycket du faktiskt använder.

 

                         
 

Jag tror på att du klarar det. Kunde jag klara det, så kan alla klara det.

//Björn 

 

Kommentera här: