Att sortera ut sakerna

Idag beslutade jag mig för att sortera ut böcker som jag hade.
 
 
Jag insåg i gårkväll när jag skulle sova, att jag hade så jäkla mycket böcker.
Som så många andra så hade jag samlat på mig böcker under åren. Många hade jag läst,
men långt ifrån alla.
 
Hur ofta är det inte så att man köper en bok som man tror är bra, eller har hört om, och sedan ställer i bokhyllan?
Jag hade massor med sådana böcker, både gamla och nya. Både skönlitteratur och och gamla kursböcker blandat med  massvis med konstiga litterära skrifter. 
 
Jag beslutade mig för att välja ut 15st böcker. Böcker som jag absolut kunde tänka mig skulle ge mig något att spara. Alla andra böcker fick åka i kartonger.
Problemet, tror jag, är många gånger att vi blir sentimentala. Boken påminner om en person eller händelse 
och därför har vi svårt att släppa taget 
Jag fick kämpa ordentligt för att välja vilka böcker som var värdiga att spara. 
 
Det finns absolut ingen regel som säger att du måste göra detta, om dina böcker betyder väldigt mycket för dig, ha dom kvar. Det jag har insett är att jag har MASSOR med saker som jag faktiskt inte behöver eller som inte fyller någon funktion längre. Varför ska de då ta upp en massa plats och skapa en massa röra? 
Är det så att vi idag tror att fler saker ger mer lycka? Att vi, när vi köper det där nya blir lyckligare? Jag kan hålla med, men ärligt, hur länge varar den känslan? 1h, 1dag eller kanske 1v. Sedan är faktiskt saken förbrukad. 
 
Bara genom att ta bort min TV och rensa ut böcker och allt som jag inte använder i köket, så känns det mycket enklare. Nu har jag inte hållet på med minimalismen så länge, detta är och blir en dokumentation över resan från massor med saker, till ett enklare liv med saker jag faktisk använder o behöver. 
 
Jag hoppas och tror att detta är ett projekt som faktiskt kan skapa ett mer stressfritt liv där inte en massa saker skapar oreda och en massa oro o ångest över vad jag inte har, utan vara nöjd över de saker jag behöver och som finns i mitt liv. 
 
Tillbax till mina böcker.
 
Det var som sagt svårt att göra mig av med böckerna, men det gick, och helt plötsligt kändes det lättare.
Lättare att städa, lättare att andas och lättare att slappna av.
 
     
 
 
Mvh
//Björn 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: