7 fördelar med minimalism

Minimalismen handlar inte bara om att äga mindre. 
Framför allt handlar det om att skapa utrymme så att vi kan göra mer. 
Här listar jag 7st fördelar med att Downsiza och sikta mot ett rikare liv. 
 
 
 
1.  Lättare att städa.
 
Om vi minskar på de fysiska sakerna och röjer undan alla de förmål som kan vara bra att ha, 
så kommer vi självklart att få mera öppna ytor och mindre på våra bänkar. Alltså, lättare att städa.
 
 
2. Lättare att tänka.
 
Om alla "onödiga" fysiska prylar försvinner från platsen vi vistas på, kommer också tankarna att få ro.
Alla de visuella intryck som vi dagligen får, skapar en enorm trötthet i våra hjärnor. När vi då kommer hem
efter en lång dag, så möts vi ofta av ett hem med, ändå mer intryck. Allt från böcker o skivor som vi "borde" läsa men aldrig kommer att göra, till gårdagens disk. Det finns en anledning till att alla avdelningar inom psykiatrin
(och övriga sjukvården ) har vita väggar, neutrala färger och inte en massa saker. Så lite visuella intryck som möjligt
för att hjärnan ska få en chans att ta det lugnt.
 
3. Lättare att plocka undan.
 
När vi inte har en massa saker som kan uppta utrymme så blir det genast lättare att hålla iordning.
 
Vi vet nog alla att det, efter en storstädning är lättare att hålla undan. Problemet är många gånger att alla de saker som jag stoppade undan vid städningen, lätt dyker upp igen. Till slut så hopar sig allt som en hord galloperande hästar
och vi ska börja röja. Jag kan kanske bara tala för mig själv, men när det är stökigt redan, så räknas inte en eller 
två saker till. Till slut är vi övermannade av bara tanken på att börja städa. Med ett minimalistiskt tänkande kommer vi aldrig så långt.
 
4. Mer närvaro.
 
Hur mycket närvarande är vi i stunden när ALLT annat puckar på?
 
Jag insåg att jag varit en ganska dålig pappa. Inte så att mina barn har farit illa eller mått dåligt
p.ga något jag gjort. Utan för att jag inte varit närvarande som jag borde. Var det inte tv`n som tog anspråk
på mig, barnen eller oss alla, så var det att jag var tvungen att göra något i hemmet. Jag hade så mycket saker
som skulle fixas. Allt från att sortera böckerna till att städa. Eller klassikern, jag måste pricka undan i köket så jag kan laga mat. För hur är det efter maten? Då är det disk igen, som fick vänta då jag skulle umgås med min 4 åring, framför tv och tv-spel. När jag berättade för min son, att vi inte längre har någon tv, så väntade jag mig ett smärre utbrott. Den enda kommentaren blev, -pappa, då kan vi spela kallaha. Så, mindre saker = mer tid.
 
5. Ekonomi.
 
Alldeles för många gånger har jag impulsköpt allt från skor & kläder till snus o inredning. 
 
Med ett minimalistiskt tänkande, så handlar det (för mig) många gånger om att fråga mig,
både en och två gånger om jag verkligen behöver det här. 
Vem har inte sett en snygg pryl, t.ex en vas på t.ex Åhléns och tänkt, den kommer bli snygg hos mig. 
Man köper vasen, svänger förbi blomsterhandeln eller sin trädgård och sätter fram vasen. 
När blommorna väl har vissnat så blir vasen en, "bra att ha" pryl. Precis som de andra 7st vaserna. 
Genom att rannsaka sig själv och ställa sig frågan varför och behöver jag, så kommer du att spara mycket 
pengar i det långa loppet. 
 
6. Avtryck på våran jord.
 
Ju mer vi konsumerar, ju billigare vill vi ha det, vilket tvingar till billigare arbetskraft och sämre produktion.
 
I vårt konsumtionssamhälle går allt ut på att förvärva och förvärkta. Om vi konsumenter skall kunna förvärva 
alla dessa prylar, kräver det att de har ett slutpris som vi kan tolerera. Det låga priset till oss, gör att producenten
pringas, gång på gång, att hitta billigare sätt att skapa produkten på. Genom billigare arbetskraft, billigare och giftigare plaster mm. 
Genom att aktivt köpa mindre, har vi också ett större utrymme för att faktiskt köpa bra saker när vi handlar. 
saker som kommer att finnas med länge och som kan skänka oss glädje som inte förbrukas på 10min. 
DÅ skapar vi mindre avtryck på vår miljö och på jorden. 
 
7. Ett rikare nu
 
Med ett tankesätt, som säger mer är bättre och nytt gör dig glad, är det svårt att vara här och NU!
 
Jag har under senaste 40 åren matats med allt från tidningsreklam till tv och radio. Alla har sagt samma sak, 
köp det här, så kommer du att må bra. Du kommer att vara glad, få en bra skoldag, få vänner mm
 I 40 år har jag lärt mig att det är där borta som lyckan ligger. Där borta vid det köpet eller den saken, där kommer
allt att bli bra. 
När mitt sinne, medvetet eller omedvetet, hela tiden strävar efter nästa eller om jag bara kunde, så blir det
svårt att vara aktivt närvarande. Att genom minimalismen vara till freds med det jag har, så kan vi också sakta lära våra hjärnor och oss själva, att det är ok. Att det är ok att inte jaga det där nästa. 
 
 
               
 
Är du intresserad av att läsa mera så kolla gärna denna sidan, Becoming minimalist.
 
//Björn